Stress

Stress är en naturlig reaktion i kroppen, som är bra när man behöver göra något snabbt eller har bråttom. Men om kroppen inte hinner återhämta sig efter att ha stressat eller om man är stressad fast man inte har bråttom, kan stressen bli ett problem.

Stress är den känsla som uppstår när man känner att man har för mycket att göra och för lite tid att göra det på eller när man har för höga krav och förväntningar på sig. Som att man inte får tiden att täcka till för allt som ska göras i skolan eller på jobbet, samtidigt som man till exempel ska hinna träna, träffa kompisar, vara med familjen eller hinna med olika fritidsaktiviteter.

Det finns flera olika saker som kan tyda på att man är stressad på ett sätt som inte är bra för en. Till exempel​ att man

  • sover dåligt på nätterna
  • känner sig trött fast man har sovit
  • ofta får ont i huvudet eller magen
  • spänner sig och får ont i nacken eller axlarna
  • får hjärtklappning
  • känner sig nedstämd eller får ångest
  • känner sig likgiltig eller ointresserad av det som händer omkring en
  • lät blir irriterad och arg över småsaker
  • har svårare att koncentrera sig och glömmer bort saker
  • känner sig rastlös och har svårt att koppla av.

Om man ofta känner sig stressad och besväras av det är det bra att försöka göra något åt det eller söka hjälp. Man kan börja med att berätta att man är stressad för en kompis, någon i familjen eller någon annan.

Stress kan också bero på en jobbig situation hemma eller oförmåga att koppla ifrån dataspel eller sociala medier. Att ha varit med om stora påfrestningar som krig eller flykt från sitt hemland eller dödsfall i familjen kan också leda till stark stress.

Källa: UMO och Barnperspektivet


Hit kan du vända dig för råd, stöd och hjälp

Du kan också få råd och stöd på andra sätt, se länkarna här till höger.


Sidansvarig: Maria Andersson |

Uppdaterad: 2016-02-24