”Askersund – en plats för hela livet” - Kommunstyrelsen beslutade om ny budskapsplattform
Nu har Askersunds kommun en ny budskapsplattform! Kommunstyrelsen godkände förslaget på sitt sammanträde på tisdagen och plattformen utgår från huvudbudskapet ”Askersund – en plats för hela livet”.
Plattformen har tagits fram bland annat genom workshops med kommunledningen, kommunens kommunikationsgrupp, kommunstyrelsens arbetsutskott och näringslivet. Den kompletterar kommunens befintliga värdegrund, målstruktur och platsvarumärke.
– Syftet med budskapsplattformen är att skapa en samlad, trovärdig och användbar grund för Askersunds kommuns kommunikation. Målet är att bygga förtroende, tydliggöra identitet och effektivisera kommunikationen. Jag är väldigt nöjd med resultatet, säger Caroline Dieker (M), kommunstyrelsens ordförande.
Plattformen är utformad för att vara långsiktigt hållbar och följer kommunens målstruktur. Den är tänkt som en levande verktygslåda för kommunikation.
– Budskapsplattformen blir ett konkret verktyg för att uppnå kommunstyrelsens mål om strategisk kommunikation. Den ska bidra till att skapa en samlad och positiv bild av kommunen, öka trovärdigheten i kommunikationen och säkerställa att kommunens budskap är enhetliga och anpassade för mottagaren, säger kommundirektören Joakim Ljungqvist
Budskapsplattformen har följande beståndsdelar:
- Ett huvudbudskap: "Askersund – en plats för hela livet"
- Delbudskap för områdena: Bo/leva, Jobb/näringsliv, Besök/turism samt organisationen
- Ledord och tonalitet som speglar kommunens värdegrund: Lust, Mod, Engagemang
- Målgruppsanalys och kommunikationsbehov
- Exempeltexter för olika kommunikationssituationer
Plattformen är mediaoberoende och ska användas i alla kommunens kommunikationskanaler.
Vad är en budskapsplattform?
En budskapsplattform är ett strategiskt verktyg som samlar kommunens centrala budskap, tonalitet och exempeltexter. Den är ett hjälpmedel när det gäller att kommunicera enhetligt, tydligt och långsiktigt – både internt och externt.