Värdegrund och servicedeklarationer

Värdegrund
Värdegrunden ska genomsyra arbetet inom alla verksamheter och vara känd för all personal.
Värdegrunden ska ligga till grund när du som kommuninvånare får insatser av socialfövaltningen. Insatserna ska ges med god kvalitet, du möts med ett gott bemötande, du har ett inflytande för självbestämmande och integritet, du får vara delaktig och känna känsla av trygghet samt upplevelse av meningsfullhet när du kommer i kontakt med socialförvaltningens verksamheter, chefer och personal.
Servicedeklarationer
I servicedeklaration med värdighetsgaranti redovisas vad man kan förvänta sig kring våra insatser, vad verksamheten garanterar och eftersträvar och den tar även upp vart man vänder sig för synpunkter och klagomål.
För att utvveckla ett tydligt medborgarfokus har socialnämnden beslutat att hela socialförvaltningen ska arbeta med värdighetsgarantier. En värdighetsgaranti beskriver vilken service du som invånare i kommunen kan förvänta dig när du nyttjar kommunens tjänster.
Totalt har 16 servicedeklarationer med värdighetsgaranti upprättats.
Värdegrund för Socialtjänsten i Askersunds kommun
Ett värdigt liv för mig som bor i Askersunds kommun betyder:
Insatser av god kvalitet
- Alla medarbetare har den kompetens som krävs för att utföra stöd, omsorgs- och vårdinsatserna
- Det sker en regelbunden uppföljning och utvärdering av stöd, omsorgs- och vårdinsatser
- Handläggningen sker på ett rättssäkert sätt
- Alla medarbetare har ett preventivt förhållningssätt
Ett gott bemötande
- Alla medarbetare är uppmärksamma och visar lyhördhet inför den enskildes situation
- Den enskilde får stöd och uppmuntran när det behövs
- Den enskilde bemöts som en unik person med eget socialt sammanhang
- Varje individ ska mötas med artighet och empati
- Alla medarbetare har ett gott bemötande sinsemellan
- Alla medarbetare har i mötet med den enskilde endast brukaren i fokus
Självbestämmande/integritet
- Den enskilde har ett avgörande inflytande över hur insatserna ska genomföras
- Den enskilde får stöd i att upprätthålla sin självständighet
- Varje individ ska mötas med respekt
- Den enskilde har rätt till att den privata sfären respekteras
- Den kroppsliga integriteten ska respekteras
Delaktighet
- Den enskilde får den information som behövs för att vara delaktig i beslut och insatser
- Insatserna anpassas till den enskildes behov och önskemål
- Alla medarbetare är lyhörda och ser till den enskildes unika situation och specifika förhållanden
- Insatserna utformas utifrån den enskildes resurser och förmågor
- Sociala och medicinska insatser är väl samordnade och anpassade till hela situationen
- De anhöriga ses av personalen som samarbetspartner/resurs
Känsla av trygghet
- Den enskilde har möjighet att uttrycka sina åsikter och synpunkter
- Den enskildes behov av trygghet i vardagen tillgodoses
- Känsla av trygghet är en viktig del av välbefinnande
- Pålitlighet och tid för samtal är viktigt
- Insaserna präglas av kontinuitet i förhållande till tid, personal och arbetssätt
Upplevelse av meningsfullhet
- Den enskilde kan se och känna sammanhang och helhet i sitt liv
- Den enskilde får samtala om viktiga livsfrågor när det behövs
- Den enskilde får det stöd som behövs för att kunna leva efter sin kultur, livsåskådning och tro
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Barn och ungdom
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Ett av socialnämndens många viktiga uppdrag är att verka för att barn och unga växer upp under trygga och goda levnadsförhållanden. Ett annat viktigt uppdrag är att rikta särskild uppmärksamhet mot de barn och ungdomar som visar tecken på en ogynnsam utveckling. För att veta vad som kan förväntas kring i arbetet kring barn och unga har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Barn och familjeenheten
Enheten arbetar med att stödja barn, unga och deras familjer under deras uppväxt. Ett viktigt uppdrag är att säkerställa att barn inte far illa och ett nära samarbete med familjen är avgörande. Genom öppenvård erbjuds ett lättillgängligt stöd när behov finns.
Vid kontakt ges stöd, omsorg och service till familjer, barn och ungdomar. Stödet kan erbjudas i nära sa marbete med familjen och anhöriga när egna lösningar inte räcker till.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Vi garanterar att:
- du får kontakt med en handläggare inom fem arbetsdagar efter att dina ansökan inkommit
- du ska få ett besked/beslut inom fyra månader vid utredning
- det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Vi eftersträvar att:
- du ska bli bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du ska känna dig trygg i kontakten med personalen
- du ska få tid för personligt besök hos handläggare inom två veckor
- du som har akuta behov alltid ska få en första kontakt samma dag med en handläggare
- du alltid erbjuds information om hur en utredning går till, varför den görs och när den ska vara klar
- vi använder ett enkelt språk i våra samtal, utredningar, handlingar, anteckningar som handlar om dig
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Försörjningsstöd
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Ett av socialnämndens många viktiga uppdrag är att garantera dig en skälig levnadsnivå och utforma den på ett sådant sätt att du kan klara dig på egen hand. För att veta vad som kan förväntas kring försörjningsstöd har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Försörjningsstöd
Försörjnigsstöd ges som bistånd när dina egna ekonomiska resurser är helt uttömda och du inte kan klara din egen försörjning.
Vuxenengruppen/försörjningsstöd:
- utreder dina försörjningsmöjligheter och din ekonomiska situation
- ger råd och stöd för att du i fortsättningen ska kunna klara din egen försörjning
- arbetar aktivt för att hjälpa dig som är arbetslös, genom samverkan med andra aktörer, till exempel arbetsförmedlingen och försäkringskassan. Det kan exempelvis vara genom arbetsprövning, arbetsträning eller stöttning i andra insatser för att du ska bli aktuell på arbetsmarknaden.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Vi garanterar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du ska nå en handläggare under telefontid
- du får en tid för ett personligt besök hos en handläggare inom två veckor
- skyndsam handläggning efter att allt underlag lämnats till handläggare och beslut inom en vecka
Vi eftersträvar att:
- du ska känna dig trygg i kontakten med oss
- du ska få samma handläggare
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Missbruk/beroende
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Ett av socialnämndens många viktiga uppdrag är att arbeta för att vuxna med missbruk eller boeroende och/eller deras anhöriga får det stöd de behöver för att utveckla sin egen förmåga att hitta positiva, varaktiga förändringar som leder till ett självständigt liv. För att veta vad som kan förväntas kring missbruks-/beroendevård har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Vuxenenheten
Vuxenheten har ansvar för att stödja personer som har ett missbruk men även att arbeta med anhöriga. Detta kan ske genom vår egen öppenvård eller via andra insatser.
Vuxenenheten
- utreder behov av stöd med anledning av missbruk och beviljar eventuella insatser
- ger råd och stöd för att fortsatt kunna hantera vardagen
- arbetar aktivt för att stötta till ett liv fritt från droger
Vad kan du förvänta dig av oss?
Vi garanterar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- väntetiden till första besök inte ska överstiga två veckor
- om behovet är akut så tillgodoses detta samma dag
- handläggningstiden (från ansökan till beslut) ska i normalfallet inte överstiga tre månader
- öppenvård ska kunna fås inom två veckor från beslutsdatum
Vi eftersträvar att:
- du ska känna dig trygg i kontakten med oss
- du ska få samma handläggare
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Hemtjänst enligt SoL
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Socialnämnden ska verka för att
äldre människor och människor med funktionsvariationer får möjlighet att leva och bo
självständigt under trygga förhållanden samt ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap
med andra. En av kommunens många viktiga uppdrag är att erbjuda olika former av stöd och
service i hemmet. Stödet syftar till att underlätta ditt dagliga liv, att du ska kunna leva så
självständigt som möjligt. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för
den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig av hemtjänsten har
socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit en värdighetsgaranti.
Hemtjänst
Hemtjänst ges som bistånd enligt socialtjänstlagen till dig som på grund av sjukdom, fysiska,
psykiska och/eller sociala funktionsvariationer eller av annan orsak behöver stöd och hjälp i
det dagliga livet. Insatsen ges till människor i alla åldrar och omfattar personlig omvårdnad
samt service.
Personlig omvårdnad innebär bland annat:
- tillsyn
- stöd och hjälp med hygien
- stöd och hjälp med av- och påklädning
- stöd och hjälp vid måltider
- promenader
- hjälp att komma till och från aktiviteter
Serviceinsatser innebär att du får hjälp med vardagliga sysslor som du inte själv klarar av att
utföra och består bland annat av:
- städning av två rum, kök och badrum normalt var tredje vecka
- tvätt och klädvård
- disitribution av dagligvaror
- distribution av färdiglagad mat
- trygghetslarm
Kostnad
Avgiften för omvårdnaden är individuellt beräknad utifrån ekonomisk förmåga. Ett så kallat
förbehållsbelopp garanterar att du har ekonomiska medel kvar till övriga utgifter.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas hemtjänst enligt SoL
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- minst 50 procent ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni - augusti
- minst 80 procent av ordinarie personal är utbildad undersköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
- personalen besöker dig på överenskommen tid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt socialtjänstlagen
Vi eftersträvar att:
- din biståndshandläggare kontaktar dig inom fem dagar efter att din ansökan inkommit
- ansöker du om hemtjänst ska du få ett beslut inom 14 dagar
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Särskilt boende enligt SoL
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Socialnämnden ska verka för att
äldre människor och människor med funktionsvariationer får möjlighet att leva och bo
självständigt under trygga förhållanden samt ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap
med andra. Kommunens särskilda boende ska erbjuda ett egt hem med stöd, service och omfårdnad efter den enskildes behov. Varje boende har ett eget hyrelskontrakt. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du flyttar in i ett särskilt boende har
socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Särskilt boende
I särskilt boende kan du få hjälp med personlig omvårdnad efter individuella behov. Personlig omvårdnad omfattar hjälp med måltider, hygien, klädsel med mera. I boendet kan du även få hjälp med de serviceinsatser som du inte klarar själv eller behöver hjälp med. Det kan vara:
- städning av lägenheten var tredje vecka och därutöver punktstädning efter individuella behov
- tvätt och klädvård
Kostnad
Avgiften för omvårdnaden är individuellt beräknad utifrån ekonomisk förmåga. Du betalar även hyra för boendet samt en kostavgift för den mat du erhåller. Ett så kallat förbehållsbelopp garanterar att du har ekonomiska medel kvar till övriga utgifter.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas särskilt boende enligt SoL
Vi eftersträvar att:
- du får hjälp med det du inte klarar själv i boendet dygnet runt
- du har möjlighet att påkalla hjälp dygnet runt via ett larm i din lägenhet
- du får en egen kontaktperson när du flyttar in på boendet
- du får kosten anpassad efter dina individuella behov
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- minst 50 procent ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni - augusti
- minst 80 procent av ordinarie personal är utbildad undersköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt socialtjänstlagen
Vi eftersträvar att:
- din biståndshandläggare kontaktar dig inom fem dagar efter att din ansökan inkommit
- du garanteras att få ett erbjudande om boende inom tre månader efter att du fått ditt biståndsbeslut beviljat
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Korttidsplats enligt SoL
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Socialnämnden ska verka för att
äldre människor och människor med funktionsvariationer får möjlighet att leva och bo
självständigt under trygga förhållanden samt ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap
med andra. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du vistas på en korttidsplats har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Korttidsplats
Kommunens korttidsplatser kan beviljas tillfälligt när den enskildes behov inte kan tillgodoses i det egna hemmet och när den enskilda har behov av extra stöd dygnet runt.
Korttidsplats vänder sig även till dig som:
- har behov av vård och omsorg som inte kan tillgodoses i hemmet
- vårdas i hemmet av anhörig och där anhörig har behov av avlastning i omvårdnaden
Kostnad
Avgiften för omvårdnaden är individuellt beräknad utifrån ekonomisk förmåga. Du betalar en dygnsavgift där omvårdnaden och kosten ingår.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas korttidsplats enligt SoL
Vi eftersträvar att:
- hjälpa dig med det du inte klarar själv dygnet runt
- du ska ha möjlighet att påkalla hjälp dygnet runt via ett larm i ditt rum
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- minst 50 procent ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni - augusti
- minst 80 procent av ordinarie personal är utbildad undersköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- att det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt socialtjänstlagen
Vi eftersträvar att:
- din biståndshandläggare kontaktar dig inom fem dagar efter att din ansökan inkommit
- du garanteras att få ett erbjudande om korttidsplats inom fjorton dagar efter att du fått ditt biståndsbeslut beviljat
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Dagverksamheter för personer med demenssjukdom enligt SoL
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Socialnämnden ska verka för att
äldre människor och människor med funktionsvariationer får möjlighet att leva och bo
självständigt under trygga förhållanden samt ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap
med andra. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du erbjuds dagverksamhet har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Dagverksamhet
Dagverksamheten är en verksamhet där vi erbjuder social samvaro, rehabilitering och andra aktiviteter för personer med demenssjukdom.
Dagverksamhetens uppgift är att ge:
- stöd och stimulans för att bibehålla viktiga funktioner
- en meningsfull dag
- möjlighet till fysisk aktivitet
- avlastning och stöd för anhöriga
Kostnad
Insatsen är gratis men du betalar för maten och resor.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas dagverksamhet för personer med demenssjukdom enligt SoL
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt socialtjänstlagen
Vi eftersträvar att:
- din biståndshandläggare kontaktar dig inom fem dagar efter att din ansökan inkommit
- ansöker du om dagverksamhet ska du få ett beslut inom 14 dagar
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Dagrehabilitering enligt SoL
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Socialnämnden ska verka för att
äldre människor och människor med funktionsvariationer får möjlighet att leva och bo
självständigt under trygga förhållanden samt ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap
med andra. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du erbjuds dagrehabilitering har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Dagrehabilitering
Dagverksamheten är en verksamhet där vi erbjuder social samvaro, rehabilitering och andra aktiviteter för personer över 65 år.
Dagrehabiliteringens uppgift är att ge:
- rehabilitering
- stöd och stimulans för att bibehålla viktiga funktioner
- en meningsfull dag
- möjlighet till fysisk aktivitet
- avlastning och stöd för anhöriga
Kostnad
Insatsen är gratis men du betalar för maten och resor.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas dagrehabilitering enligt SoL
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt socialtjänstlagen
Vi eftersträvar att:
- din biståndshandläggare kontaktar dig inom fem dagar efter att din ansökan inkommit
- ansöker du om dagverksamhet ska du få ett beslut inom 14 dagar
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Boendestöd enligt SoL
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt socialtjänstlagen. Ett av socialnämndens många
viktiga uppdrag är att verka för att människor med olika funktionsvariationer får möjlighet att
leva och bo självständigt under trygga förhållanden samt ha en aktiv och meningsfull tillvaro.
Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För
att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du får avlösarservice i hemmet så har
socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit en värdighetsgaranti.
Boendestöd enligt SoL
Boendestöd är en social och praktisk stödinsats för att stärka den enskildes identitet och
praktisk förmåga att hantera vardagen, såväl inom som utanför bostaden. Såsom stödinsats
ska boendestödet ges i form av ett individuellt behovsprövat bistånd enligt 4 kap 1§
socialtjänstlagen. Insatsen vänder sig till personer med psykisk ohälsa och/eller
funktionsvariation som bor i eget boende.
Kostnad
Insatsen är gratis.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas boendestöd enligt SoL
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- minst 50 % ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni-augusti
- minst 80 % av ordinarie personal är utbildade undersköterskor eller
annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din biståndshandläggare kontaktar dig inom fem dagar efter att din ansökan inkommit
- ansöker du om boendestöd ska du få ett beslut inom 14 dagar
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa
funktionshindrade. Socialnämnden ska tillgodose behov av bostad med särskild service för
personer som omfattas av LSS. Kommunens boende ska erbjuda ett eget hem med stöd,
service, och omvårdnad efter den enskildes behov. Verksamheten ska präglas av
självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt
att förvänta dig när du flyttar in i en bostad med särskild service så har socialnämnden i
Askersunds kommun fastslagit en värdighetsgaranti.
Bostad med särskild service
Bostad med särskild service för vuxna kan vara ett gruppboende eller serviceboende. En
gruppbostad/servicebostad är ett boendealternativ för dig i behov av boende med särskild
service där mer eller mindre kontinuerlig närvaro av personal är nödvändig.
Syftet är att vuxna personer med funktionsvariationer ska ha möjlighet att lämna
föräldrahemmet och skapa sig ett eget hem. Gruppbostaden består av rum eller små lägenheter
med gemensamhetsutrymmen i samma hus. Varje boende har ett eget hyreskontrakt.
I ett gruppboende/serviceboende kan du få hjälp med personlig omvårdnad efter individuella
behov. Personlig omvårdnad omfattar hjälp med måltider, hygien, klädsel med mera. I
boendet kan du även få hjälp med de serviceinsatser som du inte klarar själv eller behöver
hjälp med. Det kan exempelvis vara städning av lägenheten, tvätt och klädvård, aktiviteter
utanför hemmet.
Kostnad
Insatsen är gratis, men du betalar hyra för din lägenhet.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas bostad med särskild service vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- minst 50 % ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni-augusti
- minst 80 % av ordinarie personal är utbildade stödassistenter och stödpedagoger eller
annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din LSS-handläggare kontaktar dig inom 14 dagar efter att din ansökan inkommit
- om du sedan tidigare har beslut om insatser enligt LSS ska du få ett beslut inom en månad
- om det är första gången du ansöker om insats enligt LSS kan det ta upp till fyra månader innan du får ett beslut. Det beror bland annat på att personkretstillhörigheten måste utredas och då krävs det intyg från andra myndigheter
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Daglig verksamhet enligt LSS
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Socialnämnden ska tillgodose behov av daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som omfattas av LSS personkrets 1 och 2, och som saknar förvärvsarbete eller inte utbildar sig. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du erbjuds daglig verksamhet så har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Daglig verksamhet
Daglig verksamhet innebär att du har något stimulerande och meningsfullt att göra om
dagarna. Dina behov och önskemål beaktas så långt som möjligt vid val av sysselsättning.
Verksamhet med olika inriktning finns på två ställen i kommunen.
Du ska vara i yrkesverksam ålder och får inte ha något annat arbete eller gå i skolan samtidigt.
Daglig verksamhet är en rättighet för personer med funktionsvariationer, autism eller som fått
en begåvningsnedsättning på grund av skada i vuxen ålder.
Kostnad
Insatsen är gratis, men du betalar för maten och resor.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas ledsagarservice enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- minst 50 % ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni-augusti
- minst 80 % av ordinarie personal är utbildade stödassistenter och stödpedagoger eller
annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din LSS-handläggare kontaktar dig inom 14 dagar efter att din ansökan inkommit
- om du sedan tidigare har beslut om insatser enligt LSS ska du få ett beslut inom en månad
- om det är första gången du ansöker om insats enligt LSS kan det ta upp till fyra månader innan du får ett beslut. Det beror bland annat på att personkretstillhörigheten måste utredas och då krävs det intyg från andra myndigheter
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Socialnämnden ska tillgodose behov av daglig sysselsättning för personer i yrkesverksam ålder som har en psykisk funktionsvariation. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du erbjuds daglig sysselsättning så har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Daglig sysselsättning
Utbudet ska variera från enklare till mer avancerade arbetsuppgifter. Den verksamhet som
erbjuds ska ha ett klart syfte för den enskilde. Samverkan ska ske med näringsliv och
organisationer. Insatsen vänder sig till personer i åldern 18-65 år. Det ska finnas
sysselsättningsverksamhet, där den enskilde kan delta på egna villkor och pröva sig fram till
olika aktiviteter. I sysselsättningsverksamheten kan till exempel ingå t ex hantverk,
kulturaktiviteter och fysiska aktiviteter. Sysselsättningens mål ska vara tydligt och där
deltagaren har fastställda tider. De personer som vill pröva mer arbetsliknande sysselsättning
ska erbjudas detta. Det ska främst vara en arbetsträning genom samarbete med näringslivet för
att få en praktikplats. En arbetsliknande sysselsättning ska kunna ge den enskilde möjligheter
att så småningom kunna gå ut i arbetslivet med eventuellt ett lönearbete.
Kostnad
Insatsen är gratis, men du betalar för maten och resor.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas ledsagarservice enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- minst 50 % ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni-augusti
- minst 80 % av ordinarie personal är utbildade undersköterskor eller
annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din LSS-handläggare kontaktar dig inom 14 dagar efter att din ansökan inkommit
- om du sedan tidigare har beslut om insatser enligt LSS ska du få ett beslut inom en månad
- om det är första gången du ansöker om insats enligt LSS kan det ta upp till fyra månader innan du får ett beslut. Det beror bland annat på att personkretstillhörigheten måste utredas och då krävs det intyg från andra myndigheter
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Ledsagarservice enligt LSS
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Socialnämnden ska tillgodose behov av ledsagare för personer som omfattas av LSS. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du får ledsagarservice så har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Ledsagarservice
Ledsagarservice är en insats som ska underlätta för personer med funktionsvariationer att delta i samhällslivet. Insatsen kan användas för att besöka vänner, delta i fritidsaktiviteter eller i kulturlivet. Insatsen är anpassad efter individuella behov.
Kostnad
Själva insatsen är gratis, men du får själv stå för ledsagarens kostnader som resor, inträden fika med mera.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas ledsagarservice enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din LSS-handläggare kontaktar dig inom 14 dagar efter att din ansökan inkommit
- om du sedan tidigare har beslut om insatser enligt LSS ska du få ett beslut inom en månad
- om det är första gången du ansöker om insats enligt LSS kan det ta upp till fyra månader innan du får ett beslut. Det beror bland annat på att personkretstillhörigheten måste utredas och då krävs det intyg från andra myndigheter
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Korttidsvistelse utanför hemmet enligt LSS
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Socialnämnden ska tillgodose behov av korttidsvistelse utanför det egna hemmet för barn och unga personer som omfattas av LSS. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du får korttidsvistelse utanför hemmet så har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Korttidsvistelse utanför hemmet
Insatsen är ett alternativ till avlösarservice och kan ges i korttidshem, hos en familj eller i form av lägerverksamhet. Korttidsvistelse är en möjlighet till miljöombyte och rekreatoin samtidigt som det är en möjlighet till avlastning för anhöriga. Insatsen kan ges regelbundet eller i samband med situationer som inte kunnat förutses.
Kostnad
Insatsen är gratis, men du betalar för maten och resorna till och från.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas korttidsvistelse utanför hemmet enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- minst 50 procent ordinarie personal är i tjänst under semesterperioden juni - augusti
- minst 80 procent av ordinarie personal är utbildad undersköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din LSS-handläggare kontaktar dig inom 14 dagar efter att din ansökan inkommit
- om du sedan tidigare har beslut om insatser enligt LSS ska du få ett beslut inom en månad
- om det är första gången du ansöker om insats enligt LSS kan det ta upp till fyra månader innan du får ett beslut. Det beror bland annat på att personkretstillhörigheten måste utredas och då krävs det intyg från andra myndigheter
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Kontaktperson enligt LSS
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Socialnämnden ska tillgodose behov av kontaktperson för personer som omfattas av LSS. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du får kontaktperson så har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Kontaktperson
Många med funktionsvariationer har få kontakter vid sidan av sina anhöriga. Människor med funktionsvariationer bor också ensamma i större utsträckning än andra. Många saknar gemenskap med andra människor i arbetslivet och i fritidssammanhang. En kontaktperson ska fungera som en medmänniska för personer med funktionsvariationer som är i behov av hjälp med att komma i kontakt med andra människor och för att komma ut i samhällslivet.
Kostnad
Insatsen är gratis.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas kontaktperson enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din LSS-handläggare kontaktar dig inom 14 dagar efter att din ansökan inkommit
- om du sedan tidigare har beslut om insatser enligt LSS ska du få ett beslut inom en månad
- om det är första gången du ansöker om insats enligt LSS kan det ta upp till fyra månader innan du får ett beslut. Det beror bland annat på att personkretstillhörigheten måste utredas och då krävs det intyg från andra myndigheter
Servicedeklaration med värdighetsgaranti - Avlösarservice i hemmet enligt LSS
Vilka uppdrag har socialnämnden?
Socialnämnden ansvarar för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Socialnämnden ska tillgodose behov av avlösare i hemmet för personer som omfattas av LSS och som vårdas av närstående. Verksamheten ska präglas av självbestämmande och respekt för den enskildes integritet. För att du ska veta vad du har rätt att förvänta dig när du får avlösarservice i hemmet så har Socialnämnden i Askersunds kommun fastslagit denna värdighetsgaranti.
Avlösarservice i hemmet
Med avlösarservice avses avlösning i det egna hemmet, det vill säga att en person tillfälligt
övertar omvårdnaden från anhöriga eller närstående. Föräldrar till ett barn med
funktionsvariation behöver ofta hjälp med avlösning för att kunna koppla av eller för att
genomföra aktiviteter som barnet inte kan delta i. Avlösarservice ges både som en
regelbunden insats och vid speciella tillfällen.
Kostnad
Insatsen är gratis och ges i det egna hemmet.
Vad kan du förvänta dig av oss?
Till dig som beviljas kontaktperson enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- du blir bemött på ett professionellt sätt av kunnig personal
- du känner dig trygg och kan lita på personalen
- det alltid finns möjlighet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
Till dig som anhörig/företrädare
Vi eftersträvar att:
- du alltid ska känna dig välkommen att kontakta oss
- det alltid finns möjilghet till kontakt med ansvarig chef under kontorstid
När du ansöker om en insats enligt LSS
Vi eftersträvar att:
- din LSS-handläggare kontaktar dig inom 14 dagar efter att din ansökan inkommit
- om du sedan tidigare har beslut om insatser enligt LSS ska du få ett beslut inom en månad
- om det är första gången du ansöker om insats enligt LSS kan det ta upp till fyra månader innan du får ett beslut. Det beror bland annat på att personkretstillhörigheten måste utredas och då krävs det intyg från andra myndigheter
Vad tycker du?
Har du synpunkter på vår verksamhet, så berätta det för oss. Vi vill ta del av dina tankar och
idéer, för det ger oss en chans att förbättra verksamheten. Du kan lämna förslag, synpunkter eller klagomål via kommunens e-tjänst eller genom att fylla i blankett som du kan få av omvårdnadspersonal, enhetschef eller via kommunens växel.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?