Barn och unga

Askersunds biblioteks barnavdelning med orange heltäckningsmatta, bilderbokstråg och leksaker.

På Askersunds bibliotek finns en stor barn - och ungdomsavdelning. De yngre barnen och deras vuxna har fått en härlig mjuk matta och nya sittmöbler. Här är det skofritt. Ungdomarna har fått en egen plats i biblioteket med gott om plats för läsning i mjuka soffor och i den breda fönstersmygen.

På filialen i Åsbro är barn och ungdomar i fokus då biblioteket även är skolbibliotek.

Barnens bibliotek

Vi vill tipsa om Barnens bibliotek som är en plats på nätet för barn och ungdomar, helt gratis och utan reklam. Där hittar du:

• boktips
  • fakta om författare och illustratörer
  • intervjuer
  • quiz
  • pyssel
  • tävlingar

Om du väljer att bli medlem kan du även skriva boktips och texter, göra boklistor och samla poäng.

För föräldrar

Att läsa högt med ditt barn är något av det viktigaste du kan göra för att stötta ditt barns språkutveckling.

Att bläddra i och läsa en bok tillsammans är en mysig och rolig stund för dig och ditt barn. Det är även viktigt då läsningen ger träning i att tänka kreativt och utvecklar barnets ordförråd och fantasi. Små barn är extra mottagliga för språkinlärning. Språkutvecklingen sker genom bland annat samtal, berättande och högläsning.

Så här säger forskningen om högläsning:

• Språkutvecklingen gynnas då barnet lär sig ord och grammatik snabbare.
  • Barnet får nya möjligheter att identifiera sig med olika karaktärer.
  • Läsningen väcker funderingar och reflektioner hos barnet.
  • Barnet blir mer intresserat av att lära sig läsa och lär sig knäcka läskoden snabbare.

Läs mer om högläsning och ta del av praktiska tips på Barnens bibliotek och på Bokstart.

På biblioteken kan ni få tips om bra högläsningsböcker till barn i alla åldrar.

Bokstart

Här hittar du information om den nationella satsningen Bokstart, hur arbetet ser ut i Örebro län och vägar till inspiration och kunskap för att stärka små barns språkutveckling.

Bokstart vänder sig till familjer med barn i åldern 0 till 3 år. Syftet är att uppmuntra föräldrar och andra vuxna i barnets närhet att läsa, prata, sjunga, rimma och ramsa med sitt barn. Att tidigt väcka intresse för litteratur och högläsning i kombination med att prata, rimma och sjunga med sitt barn är viktigt när det kommer till barnets språkutveckling.

Bokstart Örebro län bygger på samverkan mellan Biblioteksutveckling Region Örebro län, Barnhälsovården, Logopedin på våra tre sjukhus i länet samt folkbiblioteken i Örebro läns tolv kommuner. Bokstart Örebro län når även familjecentralers öppna förskolor samt förskolorna genom kommunernas arbete med Bokstart eller liknande.

Gåvoböcker

Med anledning av högläsningens stora betydelse delar biblioteket i samarbete med BVC ut gåvoböcker avsedda för olika åldrar. I förskoleklass erbjuds alla barn ett lånekort och en gåvobok.

Askersunds bibliotek

E-post: bibliotek@askersund.se

Telefonnummer: 0583-810 95

Besöksadress:
Drottning Kristinas väg 2, Askersund

Åsbro bibliotek

E-post: bibliotek@askersund.se

Telefonnummer: 0583-810 81

Besöksadress:
Skolvägen 1, Åsbro

Hjälpte informationen på den här sidan dig?