Konsumentvägledning

Kvinna sitter i soffa med bärbar dator i knät

Askersunds kommun har för närvarande ingen konsumentrådgivning.

Om du har frågor om konsumentärenden kan du istället vända dig till någon av följande:

Allmänna konsumentfrågor

Konsumentverket erbjuder vägledning till konsumenter. På Konsumentverkets hemsida får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.

Frågor om energibolag

Konsumenternas energimarknadsbyrå ger oberoende och kostnadsfri konsumentvägledning om el, gas och fjärrvärme.

Telefonnummer till Konsumenternas energimarknadsbyrå: 08-522 789 50

Frågor om bank, finans och försäkringar

Konsumenternas ger dig som konsument oberoende och kostnadsfria fakta samt vägledning i bank-, försäkrings- och pensionsfrågor.

Telefonnummer till Konsumenternas försäkringsbyrå: 0200-22 58 00

Frågor om tv, telefoni och bredband

Telekområdgivarna ger dig opartisk och kostnadsfri konsumentrådgivning om abonnemang för TV, telefoni och bredband.

Telefonnummer till Telekområdgivarna: 08-522 767 00

Frågor vid köp av varor och tjänster utanför Sverige (inom EU samt Island, Norge och Storbritannien)

ECC Sverige, ger konsumenter kostnadsfri rådgivning om konsumenträttigheter vid gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbrittanien.

Telefonnummer till Konsument Europa: 054-19 41 50

Allmänna reklamationsnämnden

Om du som konsument är i tvist med ett företag kan du anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Telefonnummer till Allmänna reklamationsnämnden: 08-508 860 00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?