Tillfällig vistelse i Askersunds kommun

Information till dig som har behov av stöd och omsorg och som planerar att tillfälligt vistas i Askersunds kommun. Och information till dig som planerar en tillfällig vistelse i annan kommun.
Tillfällig vistelse i Askersunds kommun
Tar du emot omsorg i din hemkommun och planerar att tillfälligt vistas i Askersunds kommun och behöver stöd och hjälp medan du är här?
Då ska du kontakta biståndshandläggare i din hemkommun som hjälper dig med kontakten med Askersunds kommun. Biståndshandläggaren i hemkommunen ger Askersunds kommun i uppdrag att ge den omsorg du har beviljad i din hemkommun. Det är viktigt att du tar kontakt med biståndshandläggare så tidigt som möjligt, senast fyra veckor innan ankomstdatum, så att planering av insatsen för ditt stöd vid vistelsen ska kunna ske.
Beställda instatser ska vara anpassade till bostaden på den tillfälliga vistelseadressen, alternativt att bostaden ska vara anpassad till beställda insatser.
Vid förlängning av vistelseperiod ska beställning meddelas biståndshandläggare i Askersunds kommun innan 14 dagar före ny period.
Avbeställning av planerad vistelse ska ske senast 14 dagar innan planerad ankomstdatum, i annat fall faktureras angivet ersättningsbelopp 14 dagar från avbeställningens datum.
Om hjälpbehovet förändras under vistelseperioden kontaktar Askersunds kommun hemkommunen omgående för ändring av beställningen.
Behöver du hjälp med mediciner ska kontakt tas med din vårdcentral eller arbetsterapeut i din hemkommun. Läkare eller arbetsterapeut ansvarar för att planera eventuell hemsjukvård och hjälpmedel under den tillfälliga vistelsen i Askersunds kommun. Du ansvarar för att ta med eventuella hjälpmedel till den tillfälliga vistelseadressen.
För den som vistas tillfälligt i Askersunds kommun är valmöjligheten för hemtjänstens utförare inte tillgängligt. Det innebär att det är hemtjänstutförare i kommunens egen regi som utför insatsen.
Fakturan för utförda insatser utgår från gällande taxa i Askersunds kommun och skickas till dig från din hemkommun efter vistelsens slut, om inget annat överenskommits.
Tillfällig vistelse i annan kommun
Tar du emot omsorg från Askersunds kommun och planerar att tillfälligt vistas i en annan kommun och behöver stöd och hjälp medan du är där?
Då ska du kontakta biståndshandläggare här i Askersunds kommun som tar kontakt med den kommun du ska vistas i. Det är viktigt att du tar kontakt med biståndshandläggare så tidigt som möjligt, så att kommunen du ska vistas i hinner planera för ditt stöd.
Biståndshandläggaren ger vistelsekommunen i uppdrag att ge dig den omsorg du tar emot i din hemkommun. Fakturan för utförda insatser får du som vanligt från din hemkommun.
Kontakt
Biståndshandläggare äldreomsorg
Telefon: 0583-820 01
Telefontid: Måndag 13.00-14.30, Tisdag 10.30-12.00, Torsdag 13.00-14.30, Fredag 10.30-12.00
Reception
Telefon: 0583-820 50
E-post: bistandshandlaggare@askersund.se
Besöksadress:
Lilla Bergsgatan 10 A
Postadress:
Socialförvaltningen
Askersunds kommun
696 82 Askersund
Hjälpte informationen på den här sidan dig?